14.5.08

Jord

Temaveckan fortsätter med jord som är torsdagens tema hos Ellas inspiration.
Karin/ellas inspiration skriver: "Jord är ofta föremål i keramik, kakel, porslin och tegel. Färgerna är jordtoner te.x. brunt, gult, orange, låga möbler, fyrkantiga former och inslag av stenar och berg."
Jord är ett av mina favoritobjekt upptäckte jag. Jag gillar keramik, kakel, tegel och jorden med den vackra rödbruna färgen som vi har här i Minas Gerais.

Observera, jag har inte bätttrat på färgen på bilden... den är verkligen så här rödbrun. Att grönskan också är röd beror på allt damm som virvlar upp när man kör längs vägen. Vår svarta bil var också röd när vi åkt en bit.

Trottoar i Belo Horizonte, mycket vanligt med olika mönster i svart-grått-vitt eller rött. Stenarna är mellan 5 och 10 cm stora.


Gammal keramikurna på vackert tegelgolv.

Renoveringsobjekt med gammalt enkupigt tegel på taket. Visst är det vackert med alla färgskiftningar...


Mitt favoritklinkergolv som finns både ute på gatan och inomhus...

18 kommentarer:

Anonym sa...

Härliga bilder med underbara färger. Så rött och fint är det bara här när hösten kommer och alla löv ändrar färg. =)

pudelflicka sa...

Jordfärger är så vacker och du är så duktig med din kamera.
Kram Hedvig

Anonym sa...

Mmmmm underbara bilder. Klinkergolvet är superfint!
någon gång... ett kök i ett hus på landet.. ett golv av mönstrat klinker.. ja det vill jag ha.

Tjohalia sa...

Vilka härliga jordnära bilder :) Kram Sandra

Maria sa...

Jag tycker verkligen om dina bilder!! De är så vackra!

Du frågade hos mig om min skål med stenar. Jag tror faktiskt att skålen är gjord i gips...man kan ha små ljus i hålen. den är köpt någonstans för säkert 15 år sedan, men jag minns inte var...

Anonym sa...

Jättefina bilder !

Karin sa...

Jag är mycket förtjust i rostfärg och det påminner ju om jordfärg, som jag också gillar! Lera är ett härligt material. Härliga bilder du gillar, tänk så intensiv jorden är på första bilden...

Ha en fortsatt fin torsdag och en trevlig helg så småningom! Kram Karin

Ellas Inspiration sa...

Vilka underbara bilder! Man ser att det inte är på "svensk mark".. Jättefina tolkningar! Ha en mysig kväll! Kram Karin

Ninnie sa...

åååå, underbara bilder, jag bara njuter! Vilka färger...och klinkersgolvet är verkligen fint, tänk o få ha ett sånt golv!

Åsa sa...

Härliga jordtoner i bilderna! Jag gillar verkligen klinkergolvet, förstår att det är en favorit.
Kram Åsa

Linda -Galleri Palla sa...

Vilka toppentolkningar. Första bilden kan man verklige nkalla jordig. Jag har tom lite "jordmusik" inne hos mig ;)

Rajson sa...

Färgskalan är verkligen vacker.
Skelle kanske satsa på denna stil i stugan. Klarar nog inte av för mycket färg året runt men någon månad hade varit underbart!
Har varit på orkide utflykt i kväll!Fortsättning följer imorgon!
Kramar!

Monkan sa...

Åh du har så mycket fint att fota och du gör det så bra. Hoppas du aldrig tröttnar!

Jag som är en fegis och inte vill åka till "konstiga" länder vill åka till Brasilien nu.

Men kanske är det länder som Finland som är konstiga egentligen... det är där bänkarna finns, på Mannerheimplatsen i Helsingfors.

Anonym sa...

Du är så duktig med kameran Ninni. Det har jag nog sagt många gånger redan. Det är så kul och titta in hos dig. Vilken husbild !! Ja alla det hade varit kul med lite semesster och lite andra bilder för min del just nu.
Fullt upp och lite till..

Ha det bra
Annika
Naturliga Ting

Anonym sa...

Vackra färger, fina äldre saker med vackra krackeleringar. Din kamera fångar in hur vackert det ofta vardagliga kan vara.
Man kan ana händerna som skapat de olika föremålen.
Gillar bilderna (som vanligt), som den fina oregelbundna trottoaren och husfasaden...

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

Oj, vad många fina bilder i jordiga toner!

Anonym sa...

Oj, oj, oj så "upphetsande" bilder!Så otroligt vackra!

mvh, Anja

Anonym sa...

Blir alldeles mållös!
Vad du är duktig!
Du hamnar definitivt på min "rekommenderade bloggar lista" på söndag :)
Kram, kram!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...