27.11.08

Parfymmichelia


Fortsättning från förra inlägget:
Jag tog kameran med mig och gick på en promenad i gråvädret. Innan jag hann hem började det regna, ljumma droppar och inte alls så häftigt som det brukar. Bara skönt.
Nu såg jag en blomma i ett av träden här utanför och med lite klättrande och sträckande så nådde jag den! Vilken tur att man är lång!
Tack vare Anja, ännu en gång, så tror jag att jag vet vad träden heter. Men rätta mig om jag har fel. Men jag tycker att det stämmer rätt så bra med de uppgifter jag fått fram via Internet.
Anja var helt säker på att det är en Magnolia och trädet hör till Magnoliasläktet.
Jag googlade på bilder på träd här i Belo Horizonte och fann till slut en bild som jag tyckte liknade mina blommor.
Det visade sig heta Michelia champaca, "Parfymmichelia" på svenska. Blommorna används till att göra den mest dyrbara parfymen som finns, "Joy",enligt en uppgift jag hittat. Om det stämmer vet jag inte. Jag måste försöka leta upp någon som säljer parfymen för att provlukta.
Gott doftar det i alla fall här inne hos oss nu, där blomman står i ett vattenglas.
Här och här kan du läsa mera om det.

7 kommentarer:

Anna tassar in.. sa...

Åh...men här är du ju Ninni igen...du vet jag har haft en krasch på min dator...hade tappat bort dig..men hittade dig hos Rajson. Så nu kan jag njuta av dina bilder igen..kram från din beundrarinna Anna

Anonym sa...

Hurra Ninni! Det är helt rätt. Det roliga är att det är en släking ur magnoliafamiljen (där av den enorma likheten - undrar faktiskt vad det är som skiljer dessa två åt).
För mig är detta träd en ny bekantskap! Jätteroligt!

mvh, Anja

pudelflicka sa...

Vad roligt att du fick veta att det är en Magnolia. Spännande med parfymen.
Kram Hedvig

Anonym sa...

Michelia känner jag igen ifrån just parfymsammanhang men jag visste inte att det var från en Magnolia man tillverkade den. Väldigt intressant och lärorikt :)
Och så ska jag passa på att önska dig en trevlig adventshelg!
Kram Ulla

Della sa...

Jag undrar när doft-webben kommer. Det känns som om det är läge för det nu.

Annika Christensen sa...

Lika fint som alltid och det har jag väl skrivit 100 gånger vid det här laget.

Ja du Ninni Anja är så duktig och alltid bra att fråga.
Hon beskriver allting så bra hon är en riktig trädgårdsbloggare må jag säga.
ha det gott
Annika

Linda Lunda sa...

Ahh jag känner doften ända hit!
Linda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...