27.11.08

Är det här verkligen Magnolia?



Längs hela vår gata, på båda sidor, så står träd med blanka, vackra blad. Den senaste månaden så har de börjat dofta helt underbart och jag har sett mörkgula/oranga blommor högt uppe. Jag har frågat våra bekanta här men ingen av dem är speciellt kunniga på växter...
Häromdan gick jag förbi en man som knipsade av en gren på ett av träden och han såg nog min frågande blick för han började förklara något på portugisiska för mig. Det jag uppfattade av den snabba harangen var Magnolia. Sen skyndade han snabbt därifrån innan jag hunnit samla ihop mina portugisiska ord för att ställa en fråga. Fruktansvärt irriterande att det går så långsamt att plocka fram de ord man behöver.
Men kanske är det någon annan som kan hjälpa mig...jag vet att det finns enorma kunskaper på alla möjliga områden i bloggvärlden. För mig som bor i södra Norrland och endast har en liten rosa Magnolia i trädgården så fanns det inte i min tankevärld att dessa stora träd kunde vara Magnolia. Dessutom i en helt annan färg än de som jag sett tidigare.
Jag önskar jag kunde förmedla lite av den sagolika doften...
Bilderna på blommorna är lite suddiga tyvärr. Men blommorna sitter högt och är lite svårfångade...

12 kommentarer:

Camilla Alvén sa...

Hej!
Kan tyvärr inte hjälpa dig bara berömma dig för dina vackra bilder, önskar att jag fick lukten.
Ha det bra
Camilla

K sa...

Bladen ser lite ut som Gardenia, men blommorna jag sett på dom är vita och blir lite gulaktiga när dom vissnar. Luktar underbart.
Hoppas någon annan är kunnigare.
Tack för alla underbara bilder du visar!
/K

Rajson sa...

Det är säkert en exotisk variant av kamelian!
Såg på ngn hemsida att det fanns en ngt mildare gul variant vid namn "Yellow Bird".Har fått för mig att det finns minst ett par hundra olika varianter runt större delen av världen.
Tyvärr har jag nog för varmt i mitt
uterum för att kamelorna ska trivas.Klarade en planta första vintern men sen fick den fnatt.
De är oerhört vackra och så exotiskt att de blommar mitt i vårvintern här hemma.
Såg Tage Andersens kamelia utställning i Köpenhamn i mars.Imponerande!
Ska kika i hans bok när jag kommer hem!

Anonym sa...

Vilken vacker växt! Men jag kan inte heller hjälpa dig med vad det är för något. Själva blomman liknar ju en Magnolia, tycker jag. Däremot så tror jag inte, som Rajson, att det skulle vara någon Kamelia. Vad jag vet så finns det inga kamelior med gula blommor, men jag kan ha fel :)
Ska bli spännande att se om du får något namn på den vackra blomman.
Kram Ulla

Anonym sa...

Ninni! Visst är det en Magnolia. Vilken art - det vet jag däremot inte.
Den verkar ha rätt små blommor och långa blad. Ung. hur högt är trädet?
Kan du se hur stora blommorna är (i cm, ca) och hur stora bladen är och hur stort är trädet. Har det blad året om?
Det finns en art som jag känner till, nämligen M. acuminata, poppelmagnolia, som blommar efter bladsprickning (det vanliga är att M. blommar på bar kvist)och har gula blommor, men de är inte så gula som du visar utan mer gulgröna.Dessutom härstammar den från N.Am.
Men Magnolia är det!

mvh, Anja

Rajson sa...

Nu snurrar jag ihop det hela.Jag menar i första fall magnolia och sen pratar jag om kamelior!!
Kan mkt väl tänka mig att det är en magnolia du har på dina fina bilder.
Som sagt så fanns det en gul variant som jag skrev ovan innan jag svamlade till det!
Inte van och jobba, blir trött i huvudet.!
Ha det gott.

Ninni sa...

Tack för hjälpen!
Jag tror inte heller på Gardenia för den har en helt annan doft. Den finns som häck i en park i närheten.
Träden är uppskattningsvis 6-8 meter höga, bladen är cirka 15 cm långa och trädet behåller bladen året runt. Blommorna som utslagna är mindre än 10 cm, ca 7-8 cm gissar jag.

Livet på Citronodlingen sa...

Vi har ett magnoliaträd här på citronodlingen... formen på blommorna är väldigt lik, men inte bladen... Dessutom blommar den på naken gren så att säga.. bladen kommer först senare...

Anonym sa...

Ninni!
Nog måste det finnas någon hortonomiskt/botaniskt kunnig person eller institution som vet och kan. Någon som sköter och ansvarar för stadens blomprakt och växter. Har du kollat om det finns någon plantskola någonstans i hygglig närhet? Fråga på engelska.
Det skulle vara så kul om du kunde få namnet! Jag är så nyfiken ;))!
(Förresten. Även om "dina" träd inte ser ut som en ren art av M. acum. så finns det ju namnsorter som ändrar utseendet, men jag vet absolut inte vilken art det kan vara så att jag fabulerar bara)

mvh, Anja

pudelflicka sa...

Jag tror också att det är en form en exotisk variant av kamelian.
Vacker är den.
Kram Hedvig

Susanne sa...

Fantastiskt vacker växt. Och jag ser att du har 23 grader hos dig idag. Här har vi ~6+ men känns som om det vore 10- för det är så rått ute. Hellre ett par minus och torr luft än rå och fuktig.
Mvh Susanne

Susanne sa...

Hejsan!
Jag har en utmärkelse till dig på min sida!
Må så gott.
Mvh Susanne

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...